تاريخ : پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, | 5:59 PM | نویسنده : بريالي محمدي

جلسه شوراي همبستگي مردم اناردره مقيم در هرات

 

 

 در جلسه شوراي همبستكي مردم اناردره مقيم در هرات  در تاريخ 23/3/1389 با حضور جمعي ازريش سفيدان اناردره  وتاجران و هم چنين جوانان اناردره برگزار شد در اين جلسه صميمي و دوستانه نظرهاي مختلفي پيرامون كانديداتوري الحاج وحيد صديقي ابراز شد كه در نهايت تمام شركت كننده  ها در اين جلسه  خواستار حضور اداقل يك نماينده از مردم اناردره در پارلمان افغانستان شد ند

وهم چنين چند تن از جوانان اناردره در اين جلسه سخناني در مورد كانديداتوري حاجي وحيد صديقي ابراز داشتن  وخواستار راي تمام اقوام اناردره گي  چه زهكني و اناردره گي  وحتي جذب  دوستان هراتي خود براي راي دادن براي محترم حاجي وحيد صديقي شدند در پايان جلسه با دعاي خير بركات پايان يافت

خصوصيات معنوی مردم اناردره

·          

 

· چند مورد ازاين خصوصيتها را به طور مختصر اراهه مي نمايم

· اول: در اواهل بهار كه هم زمان با رسيدن ميوه توت ميباشد واين ميوه در اناردره به انواع مختلف وفراوانش يافت مي شود مردم نيز با استفاده اين نعمت خداداي از آن به شيوه خاص و دسته جمعي استفاده مي نمايندكه اين عمل باشور وشوق فراوان كه معموالا اين عمل ميوه خوري بعد از ظهرها باشركت هزاران تن اعم از مرد و زن واطفال از عموم تبقات صورت مي گيرد واز رود خانه اي كه وسط خانه ها

·وباغهاست عبور كرده و براي صرف كردن ميوه توت وميوه جات ديگربه باغ ها رفته بعدن عصرها دوباره به خانه يشان برميگردند

·بدون اينكه از سرقت اموال خود در منازل ترسي داشته باشند :اغلب مردم اناردره كه استعداد نسبي مالي داشته باشند از ولايات ديگر در فصل زيباي بهار

·خود را به اين جشن محلي مي رسانند كه واقعن جشني به طول دوما وآن هم با شركت اين قدر انبو ه جمعيت در افغانستان كم نظير است

·دوم: آنكه داخل دره اناردره كه تقريبا' سي مسجد . پنج وقت اذان و اغلب بابلندگواي قوي بوده ودر اين ساحه نسبتن خورد وكوهستاني

·نعره ‌‍‍[ الله اكبر]‍ مساجد كه در كوه پايه ها اناردره به طور پنج وقت در شبانه روزطنين انداز مي شود وبعداز تصادم واستهكاك آواز بر كوه ها دوباره از كوها صدا انعكاس مي يابد براي گوشها مسلمين حال و احوال ملكوتي نهايت دل گشاه و روح افزاي دست مي دهد كه

· اين خود هم علاوه بر متدين بودن اين مردم را نشان مي دهد: منظره زيباي جغرافياي اناردره وكوهستاني اين منطقه را كه لااقل در ساحات

·اطراف و ولايات همجوار يك امر مخصوص به فرد است

·سوم: اينكه با زياد بودن مقدار آبهاي جاري وكم بودن نسبي زمين زراعتي در بعضي از باغ ها وزمين ها زياده از پنج متر نسبت سطح همجوار كه اغلب در پهلوي تپه ها وكوه ها است خاك برداري صورت گرفته آماده غرس نهال وحبوبات گرديده و از جانب ديگر خاك حاصله

·از آنها براي اعمار خانه ها استفاده مي گردد كه اين خاك توسط . خر . به علت تنگ بودن گوچه ها و معابر وباستاني بودن آنها به خانه

· ها راه مي يابد : چهارم اينكه علت زياد بودن جمعيت وكم بودن زمين حويلي يك طبقه در اناردره بسيار كم يافت مي شود

·پنجم : رواج ديگري از رواج هاي مشهور وباستاني مردم داخل اناردره تهيه پلواري مي باشد كه اغلب خانه ها در فصل تابستان

·گوسفندان ويا بزهاي را نگهداري مي نمايند كه تا در اول فصل زمستان آن را حلال نموده ومصرف نمايند كه اغلب درمهماني هاي دوستانه وخانواده گي به مصرف مي رسد و از كله پاچه و گوشتش غذاي بنام [ كله سيراو] تهيه نموده لازم به ذكر است كه اين غذا بسيار

·لذيزو جالب مي باشد كه از گوشت كله وپاچه . انواع حبوبات . گندم وسير پخته گرديده ومصرف مي گردد كه اغلب با اين نوع غذا از

·ترشي هاي محلي به بخصوص رب انار استفاده به عمل مي آيد : ششم انواع غذاهاي كه در جاهاي ديگر وطن عزيز ما افغانستان نيز رايج است در اناردره هم مورد استفاده قرارمي گيرد اما تر شي طبيعي ديگ غذا خصوصا گوشت ،در اواهل سال« آلوانگور» بعداز

·انگور كخ به نام غوره بعدن از انار وبعد از اين همه از رب انار تا آخر سال استفاده به عمل مي آيد كه غذا رالذيز اشتهارا نيز وعلاقه

·به خوردن آن را براي مصرف كننده چند برابر مي گرداند ودر هضم غذا هم مفيد مي باشد

·هفتم:از جمله خصوصيات ديگراناردره مقابر آن است كه به جهت كوهستاني بودن اين سرزمين قبر يك مرده ممكن است كه قرنها

·سالم باقي بماند و استخوانهايش درجايش محفوظ بماند : هشتم واز عنعنات ديگر مردم داخل اناردره ازقديم جمع شدن اطفال بعد از

·نماز خفتن ماه مبارك رمضان وخواندن غزلهاي رمضاني كه در ضمنش دعاهاي قبولي روزه وطاعات است كه به دروازه هاي منازل

·اهداي خوردني ها توسط صاحبان منازل وهمچنان خواندن باراني كه باخود دعاهاي براي نزول باران دارد خصوصا در فصل زمستان

· اوقات كه بارنده گي كمتر باشد توسط اطفال كه از گنا معصوم ودعاي ايشان دربارگاه خداوندي مقبول ترمي افتد به اين منظور اطفالي جمع

·شده وغزل باراني مي خواند به طوريكه به درب هر منزل رفته واز طرف صاحب خانه ها مورد لطف قرار گرفته وهداياي به ايشان تقديم

·مي گردد واين عمل بسيار جالب ودل پذير بوده براي بالا رفتن مورال اطفال ومحبوب بودن آنها در بين جامعه كمك رواني مثبت وموثر

 

اناردره رسوم وعنعنات

·گذري كوتاه بر رسوم وعنعنات مردم اناردره
·آنچه در رابطه به عموم مردم اناردره بدون اغراق وزياده گويي از گزشته تا كنون مي توان ترسيم نمود اين است مردم اين سرزمين از قديم الايام الي امروز مومن متعد دلسوز مبتكر درد آسنا مهمان نواز غم شريك صلح دوست دوشمن ستيز حلال خور تجار پيشه واهل تمام
·حرفه ها وكسب هاي وقت وزمان خود بودند و هستن و هميشه در هنرها از افراد ديگر برتري داشته اند ودارند سابق بيشتردر امر زراعت و مالداري وباغ داري وبافت انواع منسوجات اعم از لباس گليم و قالين وساخت انواع كفشها وغيره اقدام مي نمودند اعم اقلام صادراتي و
·مازاد اين مردم را انواع ميوه جات خصوصا رب انار وانوع نخهاي پشمي پنبه گي و وسايل كار آمد زنده گي كه از اين دو نوع ترتيب مي يافت تشكيل مي داده است با آن از قديم تاحال تجارت و معامله در داخل مملكت وخارج از آن عادت ديرينه اين مردم بوده و است كه اغلب
·با حلال خوري وانصاف بوده بلكه اين دو خصلت فوق الذكر براي تجار اناردره گي زبان زد عام وخاص مي باشد صلح دوستي و هم زيستي
·مسالمت آميز مردم اين سر زمين همراه دشمن ستيزيهاي و خون گرمي ايشان در طول تاريخ آشكار خصوصا بعد از مداخله روسها ومقاومت مردانه اين مردم جاي افتخار است بافت مردم اين محيط از همه اقوام و مليتها بوده كه در كذشته با نهايت محبت وكمال مسالمت زنده گي مي نمودند، لازم به نظر مي آيد كه بعضي از اصطلاحات وعنعنات و رسومات اين مردم به طور فشرده نام ببريم رواج هاي عنعنوي و رسومات به جامانده از ساليان متمادي در اناردرّه را كه قسما‌‍ٌ مشروع ومعقول ومقبول بوده ودر گذ شته وحال مورد احترام
·علما عقلا وادبا قراردارد مي توان در مجموع به دوبخش تقسيم كرد كه بخش اول آن مربوط به همه اناردره گي ها است هر كجا كه باشند
·وبخش دوم آن مخصوص اناردره گي هاي داخل اناردره و ساكنين فعلي آن است آنچه از آنها عام وشامل عموم مردمان اناردره گي
·الاصل است مثلا ّ اين است كه غم وشادي هر قدر كار وبار و گرفتاري بسيار داشته باشد با آن هم حتي با پيمودن مصافتهاي زيادي
·با هم،هم نوايي نموده وازدور ونزديك درشاديهاي ومصيبتهاي همم ديگر شركت مي نمايد حجم جمعيت كه در غم وشاديها هم آغوش هم قرار دارند چشم گير بوده و مستحق قدروتحسين است ، تعاون مالي وبدني در هر دومورد ذكر شده مثل هم كاري با همدگر در تهيه مواد خوراكي از قبيل گوسفند برنج و روغن كه اقلام مهم مجالس محافل را تشكيل مي دهد عادت ديرينه اين مردم بوده كه دربسا موارد كمكهاي مردمي كاملا' كفايت كننده برگزاري مراسم به وجه احسن مي باشد، ودر پخت وپز و پذيرايي وخدمت در تمام مجالس فوق آنقدر كمك بدني صورت ميگيرد كه در بسا موارد افراد كمكي از حد نياز و لزوم بيشتر است ودر خود اناردره بخصوص در روز اول مصيبت ها
·وفاتحه داريها وخيرات ها ديگهاي پخته از گوشت بانان حتي چاي با لوازمش از خانه هاي دور وپيش به خانه مصيبت زده سرازيرشده
·كه هيچ نوع ضرورت براي پخت وپز در خانه مصيبت زده نمي باشد همه شركت كننده گان اعم از مهمانان و صاحب مصيبت راكفايت
·مي كند ؛خانواده مصيبت ديده را اقوام واهل محل تا مدتي شبها به نوبت به خانه هاي خود دعوت مي نمايند ‌[ تاكه غم ايشان را كمتر كرده باشند وبه اصطلا غم شريك باشند [ همچنان در شاديها . بعد از عروسي داماد وعروس را با ايشان، اقوام داماد وعروس و دوستان وخويشاوندان واهل محل به نوبت مهماني ها مي دهند وضيافتها مي كنند . شاديشان را پر رنگ تركرده باشند در شادي شان خود را شريك نمودهباشند [ و نيز در خنده صور كردن اطفال هم مهماني هاي فوق الذكرصورت گرفته،وهمچنان درصورت برگشت دوستي از مسافرت مهماني هاي دورهاي به وجود مي آيد وداير مي گردد بعداز ختم ايام هر دوعيد بعد از ديد وبازديد هاي عنعنوي عيدي كه اول
·به خانه هاي بزرگان فاميل ووبه خانه هاي مصيبت رسيده ها كه قبل از عيد به مصيبت گرفتار گرديده اند سركشي نموده وبه اين وسيله
·در عيد اول آنها با ايشان همدردي وهم نوايي مي نمايند و همچنان بعد از سپري شدن ايام عيد مهماني ها ترتيب مي يابد ودعوتي هاي
·مفصلي صورت ميگرد اين كارها واين قبيل امور همبستگي و وحدت قلبي مردم اين محيط را روشن ساخته و غناء فرهنگي اين مردم را تبارز مي دهد وتعاون به بر وتقوا راكه امر خداوند است عملا' اراهه مي بخشد اناردره گي ها در همه جا در امور عام المنفعه ماننده
·اعمار مساجد ومدارس عيدگاه ها ومقابر و پلها و راها وتهيه فرش ها مساجد و اعمار وضوخانه ها وديگر لوازم مساجد واماكن عام
·المنفعه از قبيل بلند گوها. برق .كولر. پنكه وغيره وسايل ضروري اين اماكن از ديگران سبقت جسته و دربسا موارد يك نفر از تجار
·اناردره گي عهده دار همه كارهاي يك مورد از موارد متذكره مي گردد كه اين خود نشان ايمان داري واحساس مسوليت كردن اين مردم مي باشد . از اين رو مساجد شان هميشه بهتر از منازلشان بوده ودر بسا مساجد طلاب امور ديني واطفال اين مردم مصروف تحصيل بوده كه تامين معشيت طلاب وتهيه كتب درسي آنهاگامي متيني براي پخش نشر دين مبين اسلام بوده ومي باشد
·غلام سرور نورزي1388/10/10 ساعت 10/30 شب »» هم وطنان عزيز ميتوانند عكسهاي كه از

 

آلت جغرافیایی اناردره

حالت جغرافيايي اناردره
مورخين كه در قديم الايام جهان آن روزگاران را با اقليم ها تقسيم نموده بوده اند اناردره وحوالي آن رامورخين
سيستاني جزو اقليم سيستان ومورخين خراساني جزو اقليم خراسان قلمداد نموداند وهركدام به اثبات نظريات شان
دلايل معتددي را اراهه داشته اند مثلا تاريخ نويسان خراساني مي گويند شادابي وخوش آب وهوايي بودن اين منطقه
مشعر براين است كه اين سرزمين جزو خراسان بوده چرا كه سيستان عموما منطقه كويري وبدون انحار جاري و
مراتع سرسبز مي باشند و ديگر اينكه زبان ولهجه تكلم اين مردم عرف وآداب ورسوم ايشان بيشتر با خراساني ها
هم خواني وهم سويي دارد . تاريخ نويسان سيستان استشهاد مي كنند كه دين زردشتي كه قبل از اسلام در سيستان
باستان قاهم بود دراين منطقه هم وجود داشته اين منطفه از قديم الايام با سيستانيان ارتباط معا ملاتي ورفت وآمد
وسروكار داشته اند ديگر اينكه دراطراف/ قلعه كاه/ كه جاي پاي رستم و آب خور اسپ رستم مشهوربوده ودرحوالي
اناردره /گوركك/ يعني قبر كك كه همانا كك كوهزاد رقيب افساني وي رستم كه در نبرد با رستم جان خود را از دست
داد. ومثال اينها موجود است كه حاكي از آن است كه اين سرزمين جزو اقليم سيستان باستان بوده است خلاصه قدري
كه مسلم است منطقه اناردره در جنوب اقليم خراسان وشمال سيستان موقعيت دارد ودر اوايل ظهور اسلام كه مفصل
تر در اين سايت با شواهد مطالعه ميكنيد شعاع اسلام در اين سرزمين تافته واين منطقه و اطراف آن رابانور خود منور
گردانيده است كه هر دو اقليم سيستان وخرسان جزو فتوحات خلفاي راشدين بوده واناردره هم عقلا نمي تواند از اين ماجرا
تاريخي مستسنا بوده باشد اگر باكنكاشي كامل در رابطه ماجراهاي جغرافياي اين منطقه ماخذ مختلف كتب و تواريخ
بپردازيم اگرچه اناردره از نظر سا حوي منطقه كوچكي واز نگاه حجم جميعت زيادش نسبت به ولسوالي هاي ديگركشور
كمتر در اخطلافات دروني تلفات داده باز هم بدون مشكل باقي نمانده و سو ظن هنوز هم ولو كه از جاهاي ديگر كمتر اما
هر از گاهي رونما ميگردد با آنكه باشندهگان اين ولسوالي از سلسله پيوندهاي خيشاوندي وتعامل با هم زيستن ساليان
متمادي طوري باهم گره خورده اند كه هيچ كس رانميتوان از جايش بلند كرد گفت كه با فلان قوم و قشر ارتباط خون
شريكي ندارد اگرچه بحمد الله دركل مملكت اين حوادث وعواقب بد درحال فروكش است اما بنا بر ضرورت چنانچه حافظ
ميگويد «برما به روزگاران دردي نشسته در دل ««««ـ»»»» كز دل برون نگردد الا به روزگاران ؟

اناردره

·اناردره سرزمین کهن آنچه از تاريخ برمي آيد اناردره درپنج هزارسال قبل به دامنه سكاستيانا معروف بوده وزبان مردم شان اوستايي و نژادشان آريايي بوده ودرگزشته طولاني الكساندر ابن فليپ پادشاه مقتدر مقدونيه كه به نام اسكندرمقدوني شهرت يافت به سال 331 قبل ازميلاد يني حدود 2340 سال قبل باسپاه انبوهي به قصد تسخير آسياي ميانه لشكر كشي نموده كه درآن زمان آسيا را آشيا مي گفتند و در زمان لشكركشي وي مدت شش ماه اناردره به عنوان پايگاه نظامي وي قرارداشت ازاين منطقه كوهستاني همچون دژمستحكم ومحفوظ استفاده اعظمي برده وحملات خود را ازاين جا به چهار سمت سازماندهي مي كرد كه در كتاب خا طرات خود از خوبي آب وهواي اين منطقه و وضع جغرافياي زيباي آن تمجيد و ستايش كرده است // ودر اواخر قرن نهم ميلادي يقوب ليث صفار زماني كه عليه حكومت عباسي ها لشكركشي نمود از امين منطقه اناردره به عنوان مركز فرماندهي نيروهاي نظامي خيش استفاده مي كرد حملات عساكرش را بر عليه سربازان عباسي در هرات و قاين رهبري ميكرد . خلاصه در گزشته اناردره گاهي جزو قلمرو فارسي ها كه امان ايراني ها ميشود وگاهي جزو حكومت سيستانيها و حكومت عرب ها وغزنويها و غوري ها ووو... قرارداشت و طبعآ اگر حكومتي در منطقه به شكل دراز مدت باقي مانده اناردره هم جزو آن در مي آمد ه ودر قبال حكومت هاي كوتامدت مقامت مي نموده است در قديم الايام زني بنام مرغنه حكومت اين منطقه را بدست داشته كه / كوكه/مرغنه نام داشته ومدت بعد زني ديگري بنام بانو كه صاحب ثروت و مكنت بود در شرق اناردره به امتداد شمال جنوب نهري جاري نموده كه حدود 3 هزار جريب زمين زراعتي واشجاري را آبياري كرده مي تواند وفعلا هم به عنوان بزرگترين نهر در اناردره همان نهر بانو مي باشد
·قبل از اسلام در اناردره آهين آتش پرستي جريان داشت كه آتش پرستان را / گبر / مي ناميدند و پير گبران كه مسلمان بوده است و كال گبران آثار آن زمان است مدت بعد آيين اسلام در اناردره جاري گرديد اهل تشيع هم در آنجا نقش داشته است كه كوچه / زخواني/
·مخفف روضه خواني اثري از آن زمان محسوب ميشود
·بعدن در قرن ششم با آمدن / شيخ فخرالدين عبدالصمد / رفته رفته فقه مبارك حنفي قاهم وهشت قرن است تا حال كه مردم اين منطقه حنفي مذهب بوده وتافعالا صد در صد حنفي مي باشد اناردره ازنظر اداري قبلا جزو ولسوالي شيندند هرات بوده در زمان اواهل حكومت ظاهر شاه به عنوان ولسوالي مستقل در آمد و جزو ولايت فراه گرديد ه است. اناردره با مركز حكومت در كابل 920 كيلومتر وبامركز فراه 65 كيلومتر وبا مركز ولايت هرات 210 كيلومتر وبامركز ولايت نيمروز 230 كيلومتر وبا مرز ايران 110 كيلومتر فاصله دارد البته باوضع سركهاي خاكي فعلي سلسله كوههاي غربي اناردره به ايران وصل گرديده است وسلسله كوههاي شرقي آن به كوه بابا در مركز مملكت متصل ميگردد ؟ برگرفته شده ازكتاب« درح دره »نويسنده مطلب درسايت غلام سرورنورزي 1388/10/5ساعت 5/30 شام هرات

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

تاريخ : پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, | 5:40 PM | نویسنده : بريالي محمدي


مناظر طبيعي زيبا زيادي در ولايت فراه موجود است،  یکی از اين مناطق، منطقه  سر سبز، سرد سیر، پر میوه و حاصل خیز ولسوالی پرچمن بنام لروند مي باشد كه مطلبي آماده گرديده است كه براي شماتقديم مي شود: این جای زیبا در جنوب شرق ولسوالی پرچمن و در شمال مشکانها قــــرار دارد کوه های بلند که چهار اطراف آنرا احاطه نموده در 3 فصل سال بهار ، تابستان و خزان با اشجار مختلف و با رنگ های گونا گون و در زمستان به برف پوشیده است. درین محل سه راه عبور و مرور وجود دارد که از سر کوتل های بسیار بلند بنام کوتل لروند ، کوتل بورک و کوتل سرخ است.

 

                                                                                                  تهیه کننده و نویسنده: عبدالحمید(حمید)

                                                                                                          نماینده شورای ولایتی ولایت فراه

 

به تعداد (21) بیست و یک قریه کوچک و بزرگ را با قومی های مختلف در آغوش خود دارد كه در حل منازعات، مراسم  غم و خوشی با هم یکجا هستند.

فيصدي زياد مردم اين منطقه باسواد هستند چنانچه دارای یک لیسه ذكور و دو مکتب نسوان می باشد. به تعداد یکهزار و پنجصد شاگرد اناث و ذکور مشغول درس و تعلیم می باشد.

  فصل بهار  گلهای رنگا رنگ کشت های للمی، آبی سبزیجات و میوه های مختلف نوع با درختان مثمر و غیر مثمر سر تا پای این محل را بایک هوای تازه صاف و پاک معطر ساخته که هر كسي كه از آنجا ديدن كند در زنده گی فراموش نخواهد كرد.  مردمان خوش صورت، خوش خوی و تندرست و صحتمند است.

 حدود تقريبي داراي بیش از سه هزار نفوس زن و مرد درین جا بود و باش می نماید . در دو فصل سال بهار و تابستان مردمان مالدار از ولسوالی ها بکواه، گلستان، فراهرود، چکاب،  و خاشرود به مالداری خویش به آن محل میروند و با پنچ دره که دارد تقسیم میشود.

و به مردمان مالدار همان محیط یکجا به مالداری خود می پردازد به همین سبب مردم اين مناطق به زبان پشتو و دري تکلم می کنند در چند نقطه زیبای آن آثار تاریخی موجود است که از آن جمله دره حصار، تخت رستم ، مسجد سنگی و تخت دهنه تنگی ده ترکان و دره حصار که با چشمه های پر آبشار خود جایگاه سلطان ملک غیاث الدین غوری ، سلطان علاوالدین غوری و سلطان شهاب الدین غوری بوده است.

  مسجد سنگی  که در پهلوی جاده  قریه ملکان موجود است از سنگ ساخته شده که ميناتوری و رسامی و تراش سنگهای خود دیوار بسیار جالب و ارزش دیدن را دارد.  وآثار که در داخل دره حصار از دوران همین ملک ها باقی مانده نشان دهنده این است که مردمان قوی و تندرست همان عصر بسیار هنر پیشه، رسام و خطاط بوده است که برای فعلا هم بداخل دره مذکور موجود است.

خاک حاصل خیز دارد که براي  هر نوع کشت و زراعت آماده و مساعد مي باشد.

که همین مردم به ولايات قندهار،  هرات و هلمند انتقال میدهد. و سالانه صد ها نفر با خانواده هايشان براي تفريح از ولایت های متذکره به دره حصار می آیند.  نا گفته نماند که علاوه بر میوه جات هر قسم عسل، روغن زرد و قروت و...  هم از پیداوار عمومی آنها است كه عسل آن بسيار مشهور هم مي باشد.

 

منبع استفاده شده براي فراه نما: فرادات كام

Baryalai Mohammadi

Create Your Badge افغان لینکر Web Informer Button

صفحه قبل 1 صفحه بعد

  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ
  • سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ